Hur mycket väger en laptop?

Det blev inte som jag tänkt mig. Första dagen i skolan, föräldrarna är med, var ska han sitta, vilken färg har skrivboken, hur är hans fröken och vad ska de lära sig? Kan jag ta bra foton i klassrummet osv. Det var det som virvlade runt i mitt huvud när jag gick med honom till skolan.
Men jag är upprörd. När vi suttit i klassrummet i 45 minuter så sa fröken stolt:
-Som ni ser så ligger det inga pennor eller böcker på era platser som det brukar i de andra klasserna. Ni ska nämligen få LAPTOPS!!!!

Herregud var är glittret och orkestern tänkte jag. Sen efter en halv sekund:

-Vad synd! sa jag. Ska de inte använda papper o penna?
-Jo, men mest laptoppen. Men den diskutionen kan vi ta vid ett annat tillfälle när barna inte hör på.
-Vi har som enda klass i kommunen fått laptoppar till denna klassen och ni ska ingå i ett projekt.

Så min son ska alltså ingå i ett projekt där de tar dö på den privata handstilen. Herregud jag får anlita privatlärare för min svärmor förstår inte sin egna skrivstil och kan inte tyda sin egen inköpslista. Vad händer med allt klotter som finns i våra gamla skrivböcker som ligger på mamma o pappas vind? Jag vill ha mina barns klotter i min vind!!!!!!!! Detta är en stöld av ett kulturarv!
Och vad händer när barnen släpper laptoppen i golvet och får dåligt samvete? Det är ganska tungt för ett barn på 17 kilo att bära en laptop fram och tillbaka.

Vad tycker ni? Ska barnen ha laptop ifrån första klass? Är pennan viktig för den ena hjärnhalvan?
Har ni någon fakta om liknande studier? Jag vill läsa! Jag har försökt få tag på rekton men hon lyser med sin frånvarao. Det som jag förvånas mest över att vi som föräldrar har fått noll information om detta! Vi var endast fem föräldrar där och hur hade de tänkt att de skulle få veta att deras barn är testpiloter?

Och vet ni vad Artisten utbrister när hans fröken har kommit med nyheten om LAPTOPPEN?

-Åhh då blir jag lika duktig som min pappa, en datanörd!

Precis vad vi behöver; en till datanörd.


Kommentarer
Postat av: Gunilla "nillisen"

Vilken rolig blogg!:)

Förstår dig när det gäller laptops o förstaklassare. Jag hade känt som du. Tycker också att ni borde blivit förvarnade..

2008-08-20 @ 11:54:46
URL: http://nillisen.blogspot.com
Postat av: MalinZ

Jag är chockad en laptop till en förstaklassare. Jag hade blivit jätteupprörd och helt klart protesterat. För min del så tycker jag det räcker med den dator och TV tid som mina barn redan har inte ska det behöva bli mer.



Hoppas det löser sig.

//"Datanörden" MalinZ

2008-08-20 @ 12:46:02
URL: http://malinscrappar.blogg.se/
Postat av: AnnaB

Det låter otroligt märkligt...! Det kanske är trångsynt och fördomsfullt, men nog känns det som om det vore bra att lära sig skriva ordentligt för hand innan man lär sig skriva på tangentbordet? Eller? Det kanske blir jättebra. Men jag förstår att det var en chock att få det utslängt sådär och jag skulle verkligen vilja veta mer om bakgrunden till det hela innan jag bara accepterade det och var nöjd...!

2008-08-20 @ 13:51:17
URL: http://annab.blogg.se/
Postat av: jessica

hihi jag hörde oxå om detta när Linn kom hem. Det har nog blivit så att det som vi föräldrar tycker är viktigt får vi lära barnen.... både på gott och ont, eftersom vi är så olika i VAD vi tycker är viktigt. Jag misstänker att eftersom vi som föräldrar inte var "kallade" till första dagen så kommer vi att få info på föräldramöte inom några veckor. Men det är ganska klantigt av dem att gå ut med sådan info till ett fåtal och sen dessutom knapphändig info, eftersom sådant alltid skapar "oro i lägret". Rektorn Cecilia btw har slutat och är ersatt med en yngre herre/kille, minns inte vad han heter. Jag håller delvis med om att data ej helt är "av godo" men jag tror det är ett bra sätt för barnen att använda datorn till annat än lek och spel, eftersom så mycket i de flesta skolor, utbildningar och arbeten bygger på datavana. jag tycker vi ger det en chans innan vi dömmer ut det. Oj vilken lång åsikt jag hade.... hihi

2008-08-20 @ 14:06:49
URL: http://emmelinnis.blogg.se/
Postat av: VeronikaP

Fy fasiken vad dåligt skött det där verkar vara!! Ett sådant projekt måste väl för 17 alla föräldrar vara informerade om i god tid, så att alla frågor och tankar kan komma och rätas ut!!

Stå på dig och ring till rektorn och ifrågasätt!!



Men jag ser inte bara ondo i det hela. Självklart ska och bör barnen skriva för hand den mesta tiden i skolan, men för min Isak skulle det underlätta lite om han slapp att skriva för hand ibland. Handskrivningen dödar hans fantasi. Han tycker att det är så tråkigt att skrive, så han drömmer sig bort ut genom fönstret istället.....

2008-08-20 @ 22:49:54
URL: http://veronikap.blogg.se/
Postat av: Anna Smid

Hej!

Jag är själv lärare och i måndags tog jag emot mina Ettor. Tycker det låter lite skumt med laptop till en Etta. Självklart ska de lära sig använda datorerna, de är till stor hjälp för många elever. Men de måst väl lära sig använda penna och papper oxå?! Mina elever ÄLSKAR sina pennor och sudd, har även haft egna häftigare pennor hemifrån ju! Kommer följa bloggen och hoppas på mer info om detta!

2008-08-21 @ 05:41:47
URL: http://www.smid.zoomin.se
Postat av: Kamilla

MEN VAD...? jag tror inte mina ögon!!

Hur 17 kan dom få göra sådant utan föräldrars tillåtelse?

Nä,dra i spaken & bromsa tåget,det låter som vansinne...

dator till en första klassare...knasigt!

2008-08-21 @ 17:37:27
URL: http://kamillasscrapping.blogspot.com
Postat av: Marie

Nämen! Måste inte föräldrar informeras och godkänna ett sådant projekt? Även om jag är pedagogiskt utbildad kan jag tycka att många ped.projekt är helt sajko-kajko! Datorn kan vara till hjälp för många elever med läs- och skrivsvårigheter, men den stora massan har ju tack och lov inte det. I trean kan väl laptopen komma fram, men fram med PAPPER och PENNA nu!!! Barn tycker det ÄR kul, datorn får det säkert en stor dos av hemma. Shit, jag blir riktigt upprörd ju mer jag skriver. Jag skulle ALDRIG acceptera ett sådant projekt, sen får jag kallas bakåtsträvare av alla forskningsess...

Grrr. Annars då? Är allt bra med dig och Värmelandet det sköna? kram

2008-08-22 @ 21:21:25
URL: http://maraij.blogg.se/
Postat av: Mattias Evaldsson

Tyvärr är det väl där vi kommer o hamna,en laptop på varje skolbänk..Annars är det kul o läsa om dig o din familj..Mvh Mattias E m familj.

2008-08-26 @ 14:32:54
URL: http://www.charmofdesteny.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0