Bokcirkel!

I våras gick jag med i en bokcirkel. Vi är fyra personer som träffas cirka en gång i månaden för att diskuera hur vi uppfattade boken vi läst. Efter några minuter när det är klart går vi över till våra egna liv. det är väldigt skönt att få prata av sig om allt roligt och mindre roligt som händer runt en. Tack Ullis, Ninni och Maud, träffarna med er är värda att längta efter♥
Här är böckerna vi läst i år:

Musselstranden av Marie Hermansson: Ullis favoritbok. Har ni inte läst den så läs den. Handlar om en liten flicka som försvinner från sin familj en sommardag. Ta ftam näsdukarna för här kommer tårarna.

En kvinnas resa av Agneta Sködin: Denna bok tar dig med på en vandring på en pilgrimsled i Spanien. Den är befriande och vi blir sugna på att vandra, hitta sig själv och nya vänner.

Mina resor med Diana av Cecilia Hagen: Tycker ni att Prinsessan Diana var intressant så ska ni absolut läsa denna bok. Jag tyckte den var trög i början men efter ett tag blev det intressant och jag tycker verkligen synd om denna vackra kvinna. Hon hade det inte lätt!

Ett rum med utsikt av E.M Forster: Tyvärr så orkade jag inte läsa ut denna bok. Jag blev inte berörd det minsta men jag hoppas jag får ett väldigt långt liv så jag får några timmar över och kan läsa slut på denna bok. Den utspelar sig i min favoritstad Florens Italien.

Hångla mer! av Klas Hallberg: Tips på denna bok fick jag av Mikael Solber på ett föredrag han höll om kundrelationer. Boken är rolig och man identifirerar sig själv hela tiden. "Släpp taget och ge dig hän." Läs den! Författaren är från Karlstad dessutom.

Nu vill jag sjunga dig milda sånger av Linda Olsson: Jösses vad jag grät när jag läste denna bok. Direktörn fattade ingeting, jag kunde inte ens prata. Veronika, en ung tjej hyr en stuga för att få lugn och ro efter allt hon varit med om. I grannhuset bor en ensam kvinna som byn kallar häxan. Kvinnan har varit ensam länge och Veronika blir hennes vän och de delar sin livsöden med varandra. Jag beundrar författaren som får ihop så mycket sorg i en bok.

Flyga draken av Khaled Hosseini: författaren ger mig en helt ny synvinkel av Afghanistan. Jäklar vad jobbigt det är att läsa om hur olika förhållanden och möjligheter det är för familjerna i detta land. Vi får följa två pojkars barndom tillsammans för att sedan gå skilda vägar. den ena killen blir kvar i hemlandet och den andra flyr till USA. boken kommer ta ett tag att smälta och bearbeta. Återigen; var beredd att torka snor och tårar på erat påslakarn för här gråter ni till ni blir uttorkade. I kväll ska jag läsa hans andra bok som heter "Tusen strålande solar" och där får vi följa två kvinnor istället. Jag misstänker att även den gör att jag får vätskebrist och att sminket blir utsmetat på kudden.



Dagens fundering; hur mår de som aldrig gråter?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0