Kesoplättar och varm choklad!

Dag fem var härlig på många sätt. Jag riktigt skrubbade rent här hemma med grönsåpa och fick bra mat!
På fuktost gjorde jag kesoplättar (recept hämtat hos Anna), lunch med fisksoppa gjord på lax, morötter, lök, vitkål och saffran och middag/ kvällsmat fick jag hos Ninni. Hon hade gjort underbar varm choklad:

Varm choklad till ca 4-5 personer.

3 chokladkakor 70% choklad
2 dl grädde
12 dl mjölk

Finhacka chokladen och smält tillsammans med grädden. blanda i mjölken när chokladen och grädden blivit som tryffel i konsistenten. vispa chokladmjölken så den blir ordentligt vispad och inte bränner fast i botten av kastrullen.

Kesoplättar till 4 personer.

500 g Keso
5 ägg
2 msk kanel
1 msk kardemumma

Rör samman alla ingridienser till en smet. Stek plättarna i smör på låg värm (äggrätter och ägg ska alltid tillagas på låg värme för annars blir de torra) under ca fem minuter på första sidan och två på andra. De måste bli ordentligt stekta för att kunna vändas. Tiden varierar från spis till spis. Använd gärna smör när ni steker. Ni kan servera grädde, crème fraiche, bär, rivet äpple eller råkostsallad till. Dessa uppskattas väldigt :-)

Kommentarer
Postat av: Viktoria

Var plättarna goda??

Kram

Viktoria



ps. Tack för en trevlig pratstund i lördags. Hoppas att Elsa inte satte skräck i dina kunder så de inte kommer tillbaka :-)

Postat av: Anki

dessa plättar är i min matlåda ofta! Jättegoda :-)

2009-02-02 @ 18:42:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0