Mississippi Mud Pie!

Står och svettas i köket för att göra en kaka och funderar och funderar. Var tusan har jag hört Mud Pie tänket jag. Åt vi det när vi var i Los Angeles med Carina & Roger? Nä det gjorde vi inte. Finns det att köpa i färdigmixpaket? Nää kommer inte. Frågar Direktörn; Finns det en Ben & Jerry-glass som heter Mud Pie? Kan det nog göra säger han. Puh, kan släppa det. Fortsätter baka. Tjoff så kom jag på det. Det är ju ett papper jag har i butiken som heter det!!! Cardstock från Bazzill:-)

Receptet har jag fått från Badanka. Hon har samlat ihop en hög med smarriga recept:-) We like!

Under sockerchocken ligger Physalis.

Mississippi mud pie

Källa:Receptet är hämtat ur Två systrars söta av Lisa Eisenman och Monica Eisenman.

200 g rumsvarmt smör
5 dl strösocker
4 ägg
3 1/2 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 krm salt
1 tsk bakpulver
1/2 tsk vaniljsocker
3 dl hackade valfria nötter 
mini-marshmallows till garnering (eller stora marshmallows eller skumsockerbitar i tärningar)

Kolasås:
50 g smör
1 1/2 dl farinsocker
2 msk vatten
1 dl vispgrädde

Sätt ugnen på 175°.
Smörj och bröa en rund bakform. Rör smör och socker poröst. Vispa i äggen, ett i sänder. Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten tillsammans med nötterna. Häll smeten i formen. Grädda kakan mitt i ugnen i ca 45 minuter. Kakan ska fortfarande vara lite kladdig i mitten. Ta ut kakan ur ugnen och tryck försiktigt ner marshmallows i kakan medan den fortfarandde är varm. Låt kakan svalna.

Gör i ordning kolasåsen genom att värma smör, socker och vatten på låg värme. Vispa i grädden och låt såsen sjuda tills den tjocknar. Ringla kolasåsen över kakan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0