En dränering kräver sitt träd!

Kom ut i morse och anade i ögonvrån att något hände.
Ett stort plommonträd föll mot marken.
Då brast det för mig.
Grinade lika fult som Helena Bergström gör på film.
Ett plommonträd kanske inte betyder så mycket men det är bara det att allt vi har gjort har bara krånglat och det har blivit större jobb och mer pengar som ska putsas ut i olika renoveringsprojekt.
Detta var inte huset vi köpte!!!
Vi köpte ett hus som behövde renoveras men då räknade vi inte med vattenskador i yttervägg, under diskbänken, nere i tvättstugan eller lutande golv plus saknaden av rör till dagvatten mm.

Men nu står vi här med uppgrävd trädgård och regnet bara öser ner. Kanterna rasar runt det uppgrävda och det är farligt att gå runt huset. Som djupast är det cirka tre meter djupt.

I dag blev som sagt ett gammalt plommonträd förstört och våran radda med vinbärsbuskar som jag klippte ner i våras för det skulle få nytt liv är uppgrävda eller överkörda. När vi står och betraktar våran eländiga trädgård så beklagar sig våran granne:
"Ja, jag har fått lus på min blomma i blomlådan."
"Nej men vad synd" sa jag och log.
Skillnaden är ju hårfin mellan en uppgrävd trädgård och en blomma som fått lus. Tack för den underbara granngubbe.

Hur länge tar det att anlägga en trädgård? Den vi har nu har funnits i 46 år och försvann på en vecka.



Här ser ni plankan vi balanserar på in som vilken Robinsondeltagare som helst har gjort.






Jag vet att jag är jättetråkig bloggare nu men det är mycket lera just nu. Men i morgon blir det surströmming hos Dansbandskungen på Hammrö och det doftar ju ljuvligt har jag hört så förvänta Er en fantastisk rapport på söndag!

Uppdatering: Japp det är en seriös grävare från bygden som gör jobbet. Vi har nog bara ren otur :-(((


Kommentarer
Postat av: jess

är det verkligen en riktig grävmaskinist ni fått tag på? känns som hans företag inte kan gå så bra ..... inte via rekomendationer iaf

2010-08-13 @ 21:49:11
URL: http://emmelinnis.blogg.se/
Postat av: Patricia

Jag kan bara säga att JAG VET PRECIS HUR DET ÄR! Jag har också klafsat i lera och hoppat över vallgravar, för att inte tala om alla gånger vi var tvungna att hoppa ner i skiten och gräva för hand eftersom allt bara rasade ner med en gång. Mitt i dräneringen av vårt hus rasade även vår tegelfasad ner i dräneringsvallgraven. Eftersom vi började processa med den förra ägaren angående om dolt fel, fick vallgraven stå öppen HELA vintern. Framåt sommaren(när jag själv var höggravid och hade tröttnat på att balansera på plankor) kunde vi till slut lägga igen dräneringen och göra slät mark av alltihop.

Men jag lovar dig, allt kommer att bli bra! Skaffa ett par härliga trädgårdsböcker att frossa i nu under vintern, det blev min räddning (och ett ANTAL kvadratmeter av färdiga gräsmatterullar)! =)

Massor av lyckatill kramar!

2010-08-13 @ 23:00:20
URL: http://patricia74.blogg.se/
Postat av: Malin J

Förstår att orken tryter när problemen bara hopar sig. Försök att se det färdiga resultatet framför dig.Gräsmatterullar är guld värda i ett sådant här läge. Vinbärsbuskar är slittåliga, det kan ta ett tag innan de växer till sig ordentligt men jag tror inte att de dör för dig.

Plommonträdet vet jag inte om det går att rädda men ring en handelsträdgård och be om råd. Kanske kan ni ympa in en gren från det gamla trädet på ett nytt ungträd? på så sätt kan man ju rädda en del av trädet.



Och den där grannen..Jag tror inte jag hade kunnat hålla mig ifrån att ge honom en rejäl skrapa.

Håller tummarna nu för att det inte ska bli mer problem för er.

2010-08-14 @ 00:59:35
Postat av: Kusin M.

Det är bra att lätta på trycket ibland. Det är ok att grina och skrika ibland, det är det som gör att man orkar vidare. Tänk så här, pengarna är ett problem allt det andra löser sig. När vi grävde ner 57000:- i backen så känndes det inget vidare. Men nu när det regnar som bara den och jag ser grannarna vara ute och ha problem så känns det bättre. Gräsmattan är ännu inte helt återställd fast att det var tre år sedan så kör på den på rulle för då blir det nog av. Hade gärna hjälp till på något sätt om jag kunnat. Stor kram till dig!

2010-08-14 @ 16:42:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0