Kriminell!

Jag anser att vi bor i ett av världens bästa länder. Vi kan jobba, ha våra barn i skolan, vi får hjälp om vi blir sjuka och vi kan äta oss mätta. Vill vi bo i lägenhet så kan vi det, vill vi bo på landet så gör vi det.

Men en sak förstår jag inte; kriminalitet. Vad är det som gör att människor begår brott? Och då menar jag inte köra för fort med bilen eller kissa på allmän plats i fyllan. Nej jag menar bankrån och inbrott tex.

Blir det bättre med mer pengar i fickan? Blir det bättre när vi förlorar respekten för en annan människas värdesaker? Vid vilken ålder går det snett för en del? Vi lär oss våra värderingar av de vuxna runt oss och vi tar efter de personer vi ser upp till tex en klasskamrat. Hur ska vi lära varandra att respektera att det som tillhör mig tillhör mig men frågar du, så får du säkert låna det?

Mycket handlar om bekräftelse tror jag. Alla vill bli sedda, uppmärksammade. En del får bekräftelse om folk tittar efter dem när de kör runt i den flotta bilen. En del får bekräftelse när de är fulla och törs prata med just DEN snygga tjejen.

I dagens Sverige har vi väldigt stora klasser och barngrupper. Skulle kriminalliteten minska om barnen fick mer uppmärksamhet i skolan tror ni?




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0