Sockerberoende!

Jag har varit sockerberoende i hela mitt vuxna liv. Det är inte förrän nu den sista tiden som jag insett att jag måste söka hjälp för att klara bli av med det.

Jag har provat all världens olika bantningsmetoder som tex vikt väktarna, soppor, shakes, minimalt med fett, minimala portioner mm. Jag har lyckats gått ner i vikt för att sedan gå upp ännu mer när jag halkar in på det gamla beteendet.

Jag har provat LCHF flera gånger men alltid har jag avbrutit det för jag har haft tron om att "Jag börjar igen till veckan." Är man sockerberoende så ska man undvika så mycket det går av kolhydrater som tex pasta, potatis, socker, mjöl mm.

Så idag var jag på ett inbokat möte hos Friskvård i Värmland. Jag hade laddat i veckor för detta möte för jag trodde verkligen de hade svar på hur jag skulle förändra mina vanor. Men jäklar vad besviken jag blev!

Landstinget går efter livsmedelsverkets rekommendationer när det gäller kost dvs tallriksmodellen. Och enligt dem ska man alltså äta kolhydrater som är stärkelse. På Friskvård i Värmland tycker de att jag ska sluta med sötsaker, chips och dricka. De tycker jag ska äta kolhydrater som potatis, pasta, ris och smörgås bla.

Jag frågade om de rekommenderar en alkoholist att ta ett glas vin till varje måltid. Nej de gjorde de inte. Men de kan inte säga till en sockerberoende att sluta med kolhydrater får då går de emot Livsmedelsverkets tallriksmodell.

Jag vet flera i min omgivning som är sockerberoende. Är du det?

Självdiagnostest UNCOPE © *
Testa dig själv genom att svara på dessa s k Screeningfrågor för sockermissbruk och sockerberoende. OBS! Tänk på att "sötsaker" kan ersättas med bröd, mackor, kaffebröd, pasta, flingor och dylikt.
  • Har du, under senaste året, någonsin ätit mer "sötsaker" än du tänkt dig och/eller fortsatt använda "sötsaker" när du inte tänkt dig det?
  • Har du, under senaste året. försummat några av dina vardagliga åtaganden på grund av att du ätit för mycket "sötsaker"?
  • Har du, under senaste året, känt att du vill eller behöver ändra ditt sätt att äta eller handskas med "sötsaker"?
  • Har någon, under senaste året, t ex familj eller vänner, klagat på hur mycket eller när du äter "sötsaker"?
  • Har du, under senaste året, någonsin varit helt upptagen av tankar på när du skall få äta eller köpa "sötsaker"?
  • Har du, under senaste året, någonsin använt "sötsaker" för att lindra känslomässigt obehag, såsom nedstämdhet, ilska eller tristess?

Med fyra eller flera positiva svar finns en stor risk att du utvecklat ett missbruk eller beroende och då är en kartläggning viktig.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0