Köpa hus är en dröm där de nuvarande könsrollerna förstärks.

Klockan är efter två på natten och jag är ledsen, trött, förkyld, sliten och jävligt trött på könsroller. Innan vi flyttade till huset så fick jag påminna Cirkusdirektören om att det behövdes sorteras tvätt, städa, handla mat, gå till tandläkarn med barna eller något annat som hör till vardagssysslorna. Det var inget som föll sig naturligt för honom. Bara för att man blir sambos så städas inte toaletten sig själv.
Jag vill att våra barns eventuella framtida sambos ska kunna se att genusperspektivet har blivit bättre och att könsrollerna har blivit lite mer luddiga. Jag vet inte hur jag ska kunna försvara mig om det inte blir så. Jag vill inte sitta där och säga: Det var inte så lätt på den tiden, vi bara hängde med i den tidens perspektiv och gjorde inget åt saken.
På söndag ska vi ha kalas här för Cirkusdirektören fyller år på måndag. Här hemma finns det ingen mat, tvätten ligger härligt nedsutten i soffan och prydligt slängd i bokhyllan, det är kiss runt toaletten, damm överallt, disk högt och lågt. Jag skulle använda lördagen till att fixa detta. Men nu är jag så jävla trött på att det förväntas att jag ska fixa allt det där. Jag tycker det är otroligt kul när det kommer folk hit för jag är social och vill ha folk omkring mig. Men han bara tror att kaffet stor där och tårtan var det någon hemlig ande som beställde och körde hit. Det är alltid så; om det är min, hans eller barnas födelsedag.
Om din karl inte gör vardagssysslor som att handla, städa, fylla i papper om dagisplats osv; köp inte ett renoveringsprojekt! Tro inte att det blir bra.
För helt plötsligt ska han köpa spik, verktyg, dyra elektriska sågar, mäta plank, bygga ställning osv. Jag ska städa, tvätta, handla, putsa fönster och rensa bort kläder som inte passar barnen längre.
Gissa vem som får höra positiva kommentarer? Åhh vilket bra arbete du har gjort! Oj, vad fint du vikt tvätten i dag. Var har du köpt detta tvättmedel? Låter det så? Nope! Kvinnors hushållsarbete har inte alls lika mycket värde i jämfört med Martins Timells alla ovigda kollegor runt om i landet. För det förväntas av oss kvinnor att vi ska fixa detta här hemma bara så där. Det är inte alls värt lika mycket att skura golven som att sätta upp bräder.
Jag kan absolut inget om att renovera hus. Jag är grymt imponerad av att Cirkusdirektören har klarat så mycket själv som han gjort. Det var ingen runt oss som trodde på honom.
När vi skulle köpa huset så sa jag att jag inte hade tid att renovera ett hus nu pga allt arbete med företaget. "Det löser sig, jag förstår det." lät det då. Men ändå har han glömt att det finns en insida på huset som också behöver tas om hand. Och det gör han motvilligt om jag påminner honom. Jag har försökt att visa att jag kan också använda en skruvdragare med batteri. Men det var inte så populärt. Jag kan måla tycker han. Min svärfar säger att måla är ett kärringsarbete. Det genusperspektivet är Cirkusdirektören uppvuxen med.
Jag vill att våra barn ska växa upp med föräldrar som visar dom att de kan välja vilket yrke som helst, måste städa, laga mat, handla osv oavsett kön. Men det verkar skita sig i starten som den skitnödige sa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0