Lås era resväskor!

När mina barn ska ut och resa i vida världen så kommer mitt förtsa råd och inmatande i huvudet vara: Lås era väskor och lita inte på någon!!!

När vi har rest så har jag tänkt "ja ja om någon tar något från min väska så gör de det, det behövs inga lås på" osv. Men efter att sett dokumentären på SVT om Schapelle Corby så kommer jag alltid att låsa mina/våra väskor.

Problemet är inte vad de tar ur väskan utan vad de lägger i.

Schapelle åkte till Bali från Australien för att hälsa på sin syster. Hennes väska var olåst och tullen hittade 4,2 kilo marijuana. Tullen säger givetvis att det var hennes. Hon blev dömd till 20 års fängelse. Hon var 27 år när detta hände 2004.
Ingen tog fingeravtryck på säcken som knarket låg i och de eldade upp det efter rättegången.
Under samma tidsperiod som Schapelle lämnade flygplatsen i Australien blev flera ur personalen gripna för att lägga knark i passagerares väskor. Detta har inte rättsväsendet i Bali tagit hänsyn till eller undersökt.

Dokumentären heter Ganja Queen och hennes bok heter "No More Tomorrows". Hon har vid ett flertal tillfällen fått lagts in på sjukhus för sin psykiska ohälsa och vid det senaste tillfället som var i maj kramade hon en nallebjörn och låg i sin mammas knä....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0