Samtal med 112!

Mitt under julhandeln idag så såg jag en man ligga ner på golvet.
Jag gick dit för att se vad som hänt. En kille till går fram till mannen och vi ser att han är blålila i ansiktet, kan inte andas och stel som en pinne.
Då träder reptilhjärnan in. Ser paniken i ögonen på killen som inser vad som håller på att hända.

Ringer 112 och får svara på frågor.
Allt annat bara försvinner. Jag klarar inte att hjälpa mannen på golvet, endast svara på frågorna.
Får nästan panik över att inte fler hjälper till!!!
Men till slut är det en kvinna till som fattar vad allvarligt det är och hjälper oss.
Mannen hamnar i framstupa sidoläge och får till slut luft men börjar då skaka och det är skitläskigt.
Hela tiden ser det säkert ut som jag är superlugn och svarar på 112s frågor men jag klarar inte tänka riktigt klart. Bla så svarar jag att det är en kvinna som behöver hjälp fast det är en man som ligger på golvet framför mig.
Personalen på 112 säger till mig att jag får INTE stoppa något i munnen på honom och att jag måste gå och möta ambulansen så de hittar.
Jag går mot utgången som vi kommit överrens om men jag glömmer givetvis att förmedla till de andra att de inte får stoppa något i munnen på honom.
När väl ambulansen kommer med blåljus och sirener på så flyttar inte bilarna på sig utan ambulanspersonalen måste tom tuta extra på dem och vifta med armarna. Hur faan är folk funtade???

När jag sett till att ambulanspersonalen är på plats så inser jag att mina varor jag hade och min väska är borta. Jag hittar varorna prydligt upplagda på en stol men väskan med plånbok osv i hade jag kastat iväg på golvet.

Jag är inte van att svara på frågor från SOS så här är frågor som jag minns nu att de frågade (kommer inte ihåg allt för det var ett väldigt kaos just då):

-Vad har hänt?
-Var är ni?
-Andning?
-Andra skador som syns?
-Är det fler som hjälper till?
-Ålder på den sjuke?
-Vilket kön?
-Vilken ingång på köpcentrumet är närmast?
-Vilken avdelning är ni på?
-Vilket telefonnumer kan vi nå dig på?

Åh vad jag lider med han. Undrar hur det är med honom?
Han andades när jag lämnade honom men hans ansikte såg förlamat ut på ena sidan när de lyfte upp honom. Kan det ha varit en stroke?

Så om ni någon gång hamnar i en nödsituation se till att fler kommer och hjälper till för ni klarar troligtvis inte att både svara på frågor och hjälpa den som behöver vård.

Faan vad läskigt. Är skakig.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Oj vilken hemsk upplevelse anna! Men gud vad bra gjrt av dig!!

2010-12-22 @ 20:19:18
URL: http://flomu.blogg.se/
Postat av: Lena Landberg

Bra gjort Anna! Det är guld för oss som kommer i Ambulansen att ha fått reda på allt det du berättade för SOS. Det är så vi kan förbereda oss på vad som väntar och vad vi måste ta med oss. En bra väg beskrivning är också bra så vi hittar direkt. Njut nu av julen du har gjort en jätte god gärning för mannen.

God Jul!

Lena

2010-12-22 @ 22:45:05
URL: http://lenalandis.blogspot.com
Postat av: elli

Jobbigt upplevelse men din insats är guld värd!

Skönt dessutom att veta att man reagerar på ett någorlunda sansat sätt när en sådan där sak händer, eller hur?

Bra jobbat! =)

Och god jul på dig!

2010-12-23 @ 16:12:28
URL: http://www.elli.nu
Postat av: Malin J

Bra gjort! Det är allt för många som låtsas att de inte ser när någon behöver hjälp.

2010-12-23 @ 22:51:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0