Samtal med Arbetsförmedlingen när man är sjuk!

I går var jag på informationsmöte på Arbetsförmedlingen om A-Kassan.

Där sa de att om man blir sjuk så ska man anmäla detta till A-Kassan och Arbetsförmedlingen.

Okej.

Tar sats och ringer Arbetsförmedlingens kundtjänst.

Vänligen knappa in ditt personnumer för snabbare service.


(Vilken plats i kön får jag om jag inte knappar in numret?)

Plats 23 i kön, beräknad väntetid nio minuter.


Underbart.

En glad ärta svarar och jag förklarar mitt ärende och vill bli kopplad till kundtjänst i Arvika.

-Nej men det går inte för jag sitter inte i en växel.

(Jävligt dumt att ha ett modernt telefonsystem så ALLA kan koppla mellan de olika kontoren.
Troligtvis har hon vidarekopplat sin arbetstelefon till sin privata mobil och
sitter på någon alptopp och smuttar på en irich coffe.)

-Ja men jag skulle ringa till er om jag blev sjuk.
-Okej, vad har du för personnummer?
-Men det har jag ju redan knappat in.
-Men jag ser det inte på min skärm här.

(Nu vet jag definitvt att hon inte sitter på sitt kontor och har ingen tillgång till sin dator.)

-Okej det är xxxxxx-xxxx.
-Du vet att du behöver inte ringa hit varje gång du är sjuk utan bara om du är
sjuk en längre tid?
-De sa på mötet igår att vi skulle ringa till AF om vi blev sjuka och stämplade.
-Det räcker att fylla i sjuk på kassa-korten.
-Okej.
-Men nu har jag fyllt i här att du är sjuk och så åker du in till
kontoret i Arvika när du är frisk.
-Va???
-Ja, när man ringer in och meddelar att man är sjuk så måste man sedan komma och
anmäla sig frisk igen på sitt lokala kontor.
-Driver du med mig?
-Nej.
-Så jag måste komma in personligen och anmäla mig frisk, det räcker inte att ringa in?
-Nej.
-Men om jag bara kryssar i på kassakortet att jag är sjuk behöver jag inte komma på besök
och berätta personligen att jag är frisk.
-Nej.
-Okej, men kan vi glömma detta samtal då och så bara kryssar jag i sjuk på kassakortet så jag slipper
åka in till stan när jag är frisk?
-Nej.
-Men varför inte då?
-För du har varit så ordentlig och lämnat ut ditt personnumer till mig så nu finns det inne i systemet.

(Här har jag lust att blåsa iväg det jävla systemet till en grotta i Kurdistan. Det hade faan varit enklare.)

-Men nästa gång du är sjuk så räcker det att du kryssar i rutan med "sjuk" på kassakortet så behöver du inte
åka in och friskskriva dig. Men det är jättebra att du är ordentlig och jag har nu noterat att du är sjuk.

(Jo jag vet och jag ångrar det BIG TIME eftersom vi bara har en bil och Direktörn behöver den för att ta sig till sitt jobb och busstiderna här ute är inte riktigt som tunnelbanan i 08-området serru din lilla ärta!)

-Ja men tack för hjälpen då.
-Tack själv (säger den salongsberusade ärtan som slurpar som om hon var ensam i Saharaöknen.)

Länge leve byråkratin!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0